Drodzy Klienci!

 

Ostatnio często praktykowaną metodą oszustwa stosowaną przez cyberprzestępców jest kradzież "na BLIK". Oszuści bardzo często wykorzystują serwisy społecznościowe, takie jak np. Facebook, w celu wyłudzenia pieniędzy. Przykładowo, podszywając się pod znajomych, wysyłają wiadomości z prośbą o przelew w formie BLIK. Fakt, że wiadomość pochodzi od znanej nam osoby  ma wzbudzić zaufanie. Pieniądze otrzymywane są błyskawicznie, co sprzyja przestępcom.

W wypadku gdy dostaniemy wiadomość z taką prośbą, to dobrym wyjściem jest wykonanie telefonu do nadawcy w celu upewnienia się czy rzeczywiście to on wysłał wiadomość.

Należy pamiętać, że zagrożenie nie dotyczy tylko płatności z użyciem kodu BLIK. W dalszym ciągu uważajmy na:

  • wiadomości SMS informujące o usługach typu premium wraz z linkiem do rezygnacji - gdy treść mówi o usłudze, której nie aktywowaliśmy, warto sprawdzić u operatora czy jest ona rzeczywiście aktywna i nie klikać pochopnie w link, ponieważ najprawdopodobniej prowadzi on do fałszywej strony www mającej na celu przykładowo wyłudzenie naszych danych
  • SMS-y czy wiadomości od znajomych w serwisach społecznościowych z prośbą o pożyczenie pieniędzy - zawsze powinno się weryfikować takie przypadki, np. poprzez zapytanie tej osoby  czy rzeczywiście prosi o pożyczkę (telefonicznie, osobiście)
  • e-maile czy wiadomości z linkami do fałszywych stron internetowych imitujących strony bankowe, serwisy społecznościowe czy też sklepy - warto w tym wypadku sprawdzić czy adres www strony zgadza się z tym, który znaliśmy wcześniej lub nawet poprzez wpisanie nazwy banku czy sklepu w wyszukiwarkę i porównanie adresu

Dobrą praktyką jest używanie dwuskładnikowego uwierzytelniania. Dodatkowo, gdy czytamy przykładowo potwierdzenia SMS-owe przychodzące z banku przy wykonywaniu przelewu, warto sprawdzić czy dane odbiorcy przedstawiają osobę, do której rzeczywiście chcemy przesłać pieniądze.

Czasem kilka straconych chwil na potwierdzenie wykonania przelewu, sprawdzenia danych odbiorcy czy zadzwonienie do znajomego w celu weryfikacji wiadomości może ocalić nasze oszczędności.

« wstecz

Kontakt

Mapa dojazdu

[obiekt mapy]

ul. Kartuska 3 83-340 Sierakowice
Tel.:  58-684-67-30
   58-681-65-22
Fax.: 58-684-67-39
E-mail: centrala@bssierakowice.pl
Kod SWIFT: GBWCPLPP